Η λύση για το χρέος δεν θα κλειδώσει στις 24/5 – Το όριο ανοχής 0,25% στον αυτόματο μηχανισμό υποδηλώνει ότι θα ενεργοποιηθεί

Η λύση για το χρέος δεν θα κλειδώσει στις 24/5 – Το όριο ανοχής 0,25% στον αυτόματο μηχανισμό υποδηλώνει ότι θα ενεργοποιηθεί


Ένα πλαίσιο παρεμβάσεων για το χρέος θα παρουσιαστεί π.χ. θα αναφερθεί ότι θα υπάρξει 5ετής ή 7ετής επιμήκυνση στο ελληνικό χρέος αλλά δεν θα συμφωνηθεί η τελική λύση για το χρέος σε αυτή την φάση.
Στις 24 Μαΐου θα κλειδώσει ή κατά το πιθανότερο θα κλειδώσει η αξιολόγηση με συμφωνία στα μέτρα 5,4 +3,6 +3 δισεκ. δηλαδή 12 δισεκ. ευρώ.
Ωστόσο η λύση για το χρέος δεν θα οριστικοποιηθεί στις 24 Μαΐου στο τακτικό Eurogroup αφενός γιατί ακόμη υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις αφετέρου γιατί η χρονική κλιμάκωση βραχυχρόνιων, μεσοχρόνιων και μακροχρόνιων μέτρων δεν επιβάλλουν…..βιασύνη.
Ένα πλαίσιο παρεμβάσεων για το χρέος θα παρουσιαστεί π.χ. θα αναφερθεί ότι θα υπάρξει 5ετής ή 7ετής επιμήκυνση στο ελληνικό χρέος αλλά δεν θα συμφωνηθεί η τελική λύση για το χρέος σε αυτή την φάση.
Η κυβέρνηση το αποκαλεί οδικό χάρτη αλλά η πραγματικότητα είναι ότι το όφελος από την αναδιάρθρωση του χρέους τουλάχιστον – ότι έχει παρουσιαστεί ως λύση από τον ESM – ανεπίσημα δεν θα επιφέρει μεγαλύτερο ετήσιο όφελος από 1,8 δισεκ. ευρώ στην Ελλάδα.
Οι παρεμβάσεις αυτές της ΕΕ δείχνουν ότι υπάρχει διάθεση να καταστήσουν βιώσιμο το ελληνικό χρέος με επικοινωνιακούς όρους και όχι με πρακτικούς.
Αυτό που παραβλέπουν πολλοί είναι ότι τα δάνεια των 250 δισεκ. δεν δημιούργησαν αναπτυξιακή προοπτική και η Ελλάδα θα πρέπει να αποπληρώσει μέσω δημοπρασιών ομολόγων σε βάθος ετών μη αναπτυξιακά δάνεια.
Αυτή η παγίδα καθιστά διαχρονικά μη βιώσιμο το ελληνικό χρέος.
Η Ελλάδα έλαβε μεταξύ 2010 και 2012 από τα δύο προγράμματα 130,9 δισεκ. με διάρκεια 31,14 χρόνια και λήξη το 2054 και 52,9 δισεκ. από διακρατικά δάνεια.
Στα δύο πρώτα προγράμματα συμμετείχε και το ΔΝΤ με 20,1 και 11,7 δισεκ. ευρώ, το ποσό που έχει απομείνει να πληρώσει η Ελλάδα στο ΔΝΤ είναι 21,3 δισεκ.
Το 2015 εγκρίθηκε το τρίτο πρόγραμμα των 86 δισεκ. με διάρκεια 32,3 χρόνια και λήξη το 2059.
Στο θετικό σενάριο θα μπορούσε να επιμηκυνθεί ο χρόνος αποπληρωμής έως το 2064 με 2066 το μέγιστο για το τρίτο πρόγραμμα και έως το 2059 με 2061 για τα δύο πρώτα προγράμματα.
Επίσης όπως φαίνεται τα δάνεια του ΔΝΤ και τα διακρατικά δάνεια των 52,9 δισεκ. δεν θα επιμηκυνθούν αλλά μόνο του EFSF και του ESM.
Μείωση επιτοκίων στα ελληνικά προγράμματα είναι απίθανη.
Για να δώσουμε ένα παράδειγμα στο τελευταίο πρόγραμμα των 86 δισεκ. το επιτόκιο είναι περίπου στο 1% όταν π.χ. ο ESM δανείζεται στα 30 χρόνια δηλαδή ομόλογο λήξης το 2045 στο 1,628% και στα 40 χρόνια στο 1,86%.
Άρα μείωση επιτοκίων δεν μπορεί να υπάρξει.
Μπορεί να υπάρξει μια μακροπρόθεσμη προοπτική στα επιτόκια ώστε να μην επηρεάζονται από τυχόν αυξήσεις και αν υπάρχει σχέδιο να εξοφληθούν δάνεια νωρίτερα;
Στο θέμα των επιτοκίων δεν μπορεί να υπάρξουν πολλές αλλαγές και σίγουρα δεν μπορούν να υπάρξουν στο βραχυπρόθεσμο σκέλος.
Θυμίζουμε ότι ανακοινώθηκαν 3 σκέλη, βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο.
Ωστόσο θα μπορούσε να υπάρξει ένα σχέδιο σταθερών επιτοκίων για περιόδους.
Για την πρόωρη εξόφληση θα μπορούσε να εξεταστεί π.χ. για τα διακρατικά δάνεια τα 52,9 δισεκ. για τα δάνεια που δεύτερου προγράμματος  και όπως ανέφερε και ο ESM για μέρος των 21,3 δισεκ. του ΔΝΤ.
Ωστόσο για να συμβεί αυτό θα πρέπει να έχει διασφαλιστεί ότι η Ελλάδα θα βγει στις αγορές σενάριο που θα εξεταστεί από τις αρχές ή μέσα του 2017, όχι το 2016.
Χρήση των κερδών που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες καθώς και παράταση ορισμένων τοκοχρεολυτικών δόσεων είναι πιθανό να τεθούν στην διαπραγμάτευση αλλά από το 2018 και μετά.

Το όριο ανοχής 0,25% του αυτόματου μηχανισμού διόρθωσης των δημοσιονομικών ανισορροπιών

Στο 0,25% διαμορφώνεται το όριο ανοχής του αυτόματου μηχανισμού διόρθωσης των δημοσιονομικών ανισορροπιών.
Αυτό σημαίνει ότι αν π.χ. προκύψει απόκλιση 0,50% του ΑΕΠ επί των στόχων που έχουν τεθεί η Ελλάδα αυτόματα θα πρέπει να λάβει μέτρα 0,25%.
Το 0,25% είναι το όριο ανοχής και το άλλο 0,25% συμπληρώνει το 0,50% του παραδείγματος μας.
Η γενική αίσθηση που υπάρχει είναι ότι τον Απρίλιο του 2017 θα αποφασιστεί αν θα ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός του Μαΐου του 2017.
Όμως το πότε θα ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός είναι πιθανό να εξυφαίνεται έως και 4 μήνες νωρίτερα δηλαδή Δεκέμβριο του 2016 ή Ιανουάριο του 2017.
Η πλειοψηφία πάντως των διεθνών αναλυτών θεωρεί ότι η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να ενεργοποιήσει τον αυτόματο μηχανισμό αλλά δεν είναι σαφές επί ποιου ποσοστού πάνω από το 0,25%.
Μια άλλη ενδιαφέρουσα παράμετρος είναι ότι υπάρχει κίνδυνος να δημιουργείται μια τεχνική ηρεμία για 3-4 μήνες και από Σεπτέμβριο, που θα έχει κλείσει και το κεφάλαιο Βρετανία να ξεκινήσει νέος γύρος αντιπαράθεσης δανειστών με την Ελλάδα ενόψει της δεύτερης αξιολόγησης του Οκτωβρίου του 2016 και η Ελλάδα έτσι να υποχρεωθεί να λάβει νέα μέτρα στο προσχέδιο του προϋπολογισμού τον Οκτώβριο του 2016 για την οικονομική χρήση 2017.

www.bankingnews.gr

Σχολιάστε

*