Μείωση κόστους για τις χρεωστικές κάρτες

Μείωση κόστους για τις χρεωστικές κάρτες

Διάταξη που θα προβλέπει τη μείωση της διατραπεζικής προμήθειας για συναλλαγές με χρεωστικές κάρτες, από το 0,2% στο 0,1%, περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών για τη διεύρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Η πρόταση για μείωση της διατραπεζικής προμήθειας στο κατώτατο δυνατό όριο εντάσσεται στη λογική του περιορισμού του κόστους για τις επιχειρήσεις από τη χρήση των καρτών, έτσι ώστε να πριμοδοτηθεί η επέκταση της χρήσης του πλαστικού χρήματος. Να σημειωθεί ότι η διατραπεζική προμήθεια είναι η προμήθεια που πληρώνει η τράπεζα-αποδέκτης μιας συναλλαγής στην τράπεζα που έχει εκδώσει την κάρτα, και η οποία ευθυγραμμίστηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο μετά την εφαρμογή του Κανονισμού 751 στα τέλη του 2015. Εντούτοις, τα κράτη-μέλη έχουν το δικαίωμα ακόμη και να επιβάλουν τον μηδενισμό της σχετικής προμήθειας για τις συναλλαγές με χρεωστικές κάρτες, με την προϋπόθεση ότι πρόκειται για συναλλαγές που γίνονται σε εθνικό επίπεδο.

Ρύθμιση

Η σχετική ρύθμιση αναμένεται να ενταχθεί στο νομοσχέδιο που ήδη έχει επεξεργαστεί το υπουργείο Οικονομικών για την υποχρεωτική χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών και τη διεύρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Το κείμενο του σχεδίου νόμου, που είναι αντικείμενο επεξεργασίας μεταξύ των υπουργείων Οικονομικών και Οικονομίας, απέχει πάντως πολύ από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, καθώς παραπέμπει σε περαιτέρω επεξεργασία τόσο του χρονοδιαγράμματος για την πλήρη ηλεκτρονικοποίηση των συναλλαγών όσο και του ακριβούς μοντέλου για την υποχρεωτικότητα ή των τυχόν κινήτρων που θα δοθούν σε εμπόρους και καταναλωτές για τη χρήση των χρεωστικών και πιστωτικών καρτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ό,τι αφορά τα κίνητρα, η πρόταση παραπέμπει στις προτάσεις που έχει καταθέσει το ΙΟΒΕ σε πρόσφατη μελέτη του. Μεταξύ αυτών είναι το χτίσιμο του αφορολογήτου με βάση τις συναλλαγές με κάρτες ή οι λοταρίες και οι κληρώσεις δώρων, μέτρα τα οποία απαιτούν περαιτέρω επεξεργασία τόσο ως προς την εξειδίκευσή τους όσο και ως προς τον απαιτούμενο χρόνο για την εφαρμογή τους.

Σε κάθε περίπτωση, αν και ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε τη διαμόρφωση ενός συνολικού σχεδίου για την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών εντός του 2016 έτσι ώστε να μπορεί να γίνει μεταξύ άλλων το χτίσιμο του αφορολογήτου για τα εισοδήματα του τρέχοντος έτους, είναι αμφίβολο το κατά πόσον η σχετική βούληση μπορεί να υλοποιηθεί έγκαιρα, με δεδομένο ότι διανύουμε ήδη το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Ετσι, φαίνεται ότι απομακρύνεται και η αρχική πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών για την επιβολή προστίμου σε όσες επιχειρήσεις δεν έχουν εγκατεστημένο τερματικό μηχάνημα αποδοχής καρτών (POS). Η επιβολή του μέτρου είχε προταθεί στη λογική τού να λειτουργήσει ως αντικίνητρο για τη μη ύπαρξη τερματικών αποδοχής καρτών από τα εμπορικά καταστήματα ή τους επαγγελματίες και θα αποτελούσε ουσιαστικά το πρώτο βήμα για την υποχρεωτική χρήση των χρεωστικών και πιστωτικών καρτών.

Σενάρια

Ενδεικτικό της ασάφειας που υπάρχει στις προθέσεις του υπουργείου Οικονομικών είναι το γεγονός ότι για την ηλεκτρονικοποίηση των συναλλαγών προτείνονται διαφορετικά σενάρια, χωρίς κάποιο από αυτά να έχει προκριθεί από την πολιτική ηγεσία. Ετσι σε μια πρώτη εκδοχή, η αρχή προτείνεται να γίνει με την υποχρεωτική ένταξη των τουριστικών επιχειρήσεων σε επιλεγμένα νησιά με αυξημένη τουριστική δραστηριότητα, ενώ μια δεύτερη εκδοχή είναι να γίνει με την υποχρεωτική ένταξη του συνόλου των επιτηδευματιών σε Μύκονο, Νάξο, Πάρο, Ρόδο, Σαντορίνη και Σκιάθο, δηλαδή στα νησιά στα οποία καταργήθηκε ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ. Να σημειωθεί ότι τα τουριστικά καταλύματα ή ξενοδοχεία σε όλη τη χώρα υπολογίζονται στις 45.000 περίπου, ενώ ένα πιο φιλόδοξο σχέδιο κάνει λόγο για εγκατάσταση 450.000 τερματικών σε όλη την Ελλάδα. Η πρώτη φάση του σχεδιασμού προβλέπει επίσης την υποχρεωτική αποδοχή ηλεκτρονικών πληρωμών για υπηρεσίες του Δημοσίου και συγκεκριμένα στους αρχαιολογικούς χώρους, στα μουσεία, στους χώρους ελλιμενισμού και στις μαρίνες καθώς και στους οργανισμούς κοινής ωφελείας.

Η πλήρης υλοποίηση του σχεδίου και η αποτελεσματική παρακολούθηση των ηλεκτρονικών πληρωμών προϋποθέτουν τη δημιουργία ειδικού συνδεδεμένου επαγγελματικού τραπεζικού λογαριασμού, δηλαδή ενός λογαριασμού που θα τηρεί κάθε επιχείρηση και κάθε επαγγελματίας και από τον οποίο θα περνούν όλες οι ηλεκτρονικές πληρωμές. Ως κίνητρο για την ενθάρρυνση της αποδοχής πλαστικού χρήματος προτείνεται ο συγκεκριμένος λογαριασμός να είναι π.χ. ακατάσχετος. Στις προτάσεις που έχουν κατατεθεί είναι επίσης η μείωση από τα 1.500 ευρώ στα 500 ευρώ του ορίου πάνω από το οποίο όλες οι συναλλαγές θα πρέπει να γίνονται ηλεκτρονικά, ενώ το όριο για συναλλαγές μεταξύ των επιτηδευματιών προτείνεται να είναι τα 1.000 ευρώ, με προοπτική περαιτέρω μείωσης.

Πηγή: www.kathimerini.gr

Σχολιάστε

*