Παράθυρο για 4ο Μνημόνιο αφήνει το νέο Μεσοπρόθεσμο που θα εκτείνεται ως το 2020 – Θα κατατεθεί τέλος Ιανουαρίου του 2016

Παράθυρο για 4ο Μνημόνιο αφήνει το νέο Μεσοπρόθεσμο που θα εκτείνεται ως το 2020 – Θα κατατεθεί τέλος Ιανουαρίου του 2016


Παράθυρο για 4ο Μνημόνιο αφήνει το νέο Μεσοπρόθεσμο που θα εκτείνεται ως το 2020 -  Θα κατατεθεί τέλος Ιανουαρίου του 2016

 
Κανονικά το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα θα έπρεπε να είχε έρθει μαζί με τον προϋπολογισμό του 2016 στη Βουλή.
«Χαραμάδα» για χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας και μετά τον Αύγουστο του 2018, οπότε εκπνέει το τρίτο Μνημόνιο, αφήνει, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, το νέο Μεσοπρόθεσμο που θα καταθέσει η κυβέρνηση στα τέλη Ιανουαρίου του 2016 στη Βουλή και θα εκτείνεται μέχρι το 2020.
Θα αφορά δηλαδή την τετραετία 2017 – 2020 και όχι τα έτη 2016 – 2019 που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο του Προγράμματος.

Κανονικά το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα θα έπρεπε να είχε έρθει μαζί με τον προϋπολογισμό του 2016 στη Βουλή.
Από τη στιγμή όμως που οι δύο μεγάλες μεταρρυθμίσεις, το ασφαλιστικό και το φορολογικό, παραμένουν σε εκκρεμότητα, κυβέρνηση και θεσμοί συμφώνησαν να πάει πιο πίσω η κατάθεση του νέου Μεσοπρόθεσμου στο ελληνικό Κοινοβούλιο.
Αλλωστε, όπως τονίζουν αρμόδιες πηγές, είναι τεχνικά αδύνατο για τις υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου να μπορέσουν σε αυτή τη φάση να καταρτίσουν ακόμη και το βασικό σενάριο του Προγράμματος, δεδομένου ότι ακόμη δεν έχουν «κλειδώσει» τα μέτρα με τα οποία θα προσδιορίζεται το μέγεθος της δημοσιονομικής προσαρμογής.
Εξαίρεση αποτελεί το ασφαλιστικό, για το οποίο τόσο η κυβέρνηση όσο και το αρμόδιο υπουργείο γνωρίζουν από το περασμένο καλοκαίρι που υπογράφτηκε η συμφωνία με τους Ευρωπαίους εταίρους μέχρι πού θα φτάσει το «μαχαίρι» στις συντάξεις και τις αλλαγές που θα γίνουν στο καθεστώς συνταξιοδότησης.
Το σχετικό νομοσχέδιο, που θα είναι έτοιμο μέχρι τις 15 Ιανουαρίου, στοχεύει στην εξοικονόμηση πόρων ύψους 1,75 δισ. ευρώ ή το 1% του ΑΕΠ από τη χρηματοδότηση των ασφαλιστικών ταμείων.
Σε ό,τι αφορά το φορολογικό και τις αλλαγές που… ψήνονται σε εισόδημα και περιουσία, αυτές κινούνται ακόμη σε αχαρτογράφητα νερά και ουδείς από το οικονομικό επιτελείο μπορεί με ακρίβεια να υπολογίσει τις νέες εισροές εσόδων που θα έχει το νέο Μεσοπρόθεσμο σε βάθος τετραετίας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι από τις νέες παρεμβάσεις που θα γίνουν το φορολογικό «μπουρίνι» θα είναι αρκετά μεγάλο…
Στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα η κυβέρνηση θα δίνει ένα πρώτο στίγμα και για τα πρόσθετα μέτρα που θα τεθούν σε ισχύ από το 2017, το ύψος των οποίων ανέρχεται σε 1,305 δισ. ευρώ ή στο 0,75% του ΑΕΠ, όπως επίσης και γι’ αυτά που θα έρθουν με τον προϋπολογισμό του 2018 και θα φτάνουν στα 435 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για παρεμβάσεις με τις οποίες θα διασφαλίζονται οι στόχοι για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ το 2017 και 3,5% το 2018, οι οποίοι στην πάροδο των αξιολογήσεων από τους δανειστές είναι πολύ πιθανό να αλλάξουν.
Αν σε αυτά τα μέτρα προστεθούν και τα 5,7 δισ. ευρώ της διετίας 2015-2016, τότε τα βάρη που θα επωμιστούν νοικοκυριά, επιχειρήσεις και φορολογούμενοι στην τετραετία 2017–2020 φτάνουν τα 7,4 δισ. ευρώ.
Είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι ο «λογαριασμός» θα αυξηθεί από τη στιγμή που η φορολογική μεταρρύθμιση δεν έχει ακόμη αρχίσει ενώ μέσα στο Μεσοπρόθεσμο υπάρχει ο «αστερίσκος» για την άμεση διόρθωση των δημοσιονομικών αστοχιών.
Κάτι που σημαίνει ότι αν τα φορολογικά έσοδα υπολείπονται των μηνιαίων στόχων και τα εισπρακτικά «κενά» στα Ταμεία είναι μεγάλα, τότε η αναδιάρθρωση στους ειδικούς φόρους και τον ΦΠΑ θα πρέπει να είναι άμεση έτσι ώστε να μην απειληθούν οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Σχολιάστε

*